Velká cena Monaca
Giancarlo Fisichella, kterého zde v Monte Carlu čeká 200. Velká cena v kariéře pilota F1, doufá, že se mu na jeho oblíbené trati bude dařit a udělá vše proto, aby svůj vůz dovezl poprvé v letošní sezoně do druhé části kvalifikace.
Čtvrteční volné tréninky
V první tréninku se italský pilot ve své 200. Velké ceně umístil na skvělém 10. místě, ve druhém se posunul na místo 16.
1. trénink | 10. místo | 1:17.835 | + 1.887 | 26 kol |
2. trénink | 16. místo | 1:17.251 | + 2.111 | 33 kol |
Tréninky z pohledu týmu Force India |
Giancarlo - 10. a 16. místo: "S dneškem jsem byl docela spokojen a na sobotní kvalifikaci se těším. Kromě malých problémů v poslední části, které mi zabránily v jízdě na nových pneumatikách, jsem byl s nastavením a s rovnováhou docela spokojen. Na trati jsme pracovali dobře, ale budeme muset sledovat, co se stane přes víkend, protože počasí by se mohlo změnit a stejně tak i podmínky na trati."
Adrian Sutil - 17. a 19. místo: "Byly to zajímavé volné tréninky. Samozřejmě, že trať je městským okruhem, takže nějaký čas trvá, než si na to zvyknete a než se na trať dostane nějaká guma. Obecně to bylo dobré, ale znovu jsme měli problémy s nedotáčivostí vozu a s pneumatikami jako ve všech předchozích závodech - je velmi těžké nastavit pneumatiky tak, aby pracovaly dobře. Dlouhé jízdy jsou docela rychlé a s tím jsem docela spokojen, ale na kratších jízdách musíme trošku víc zapracovat na pneumatikách. Myslím, že když trošku zapracujeme, můžeme přes víkend být docela konkurenceschopní."
Mike Gascoyne, technický ředitel: "Docela dobrý den, ačkoli oba jezdci měli v posledních jízdách v odpolední části problémy na nových pneumatikách. Giancarlo měl hydraulický problém, který způsobil, že na konci nemohl jet a Adrian jel mnohem rychlejší kolo, ale bohužel v poslední zatáčce narazil do bariéry. Takové věci se stávají, obzvláště v Monaku. Nicméně jsme odjeli velkou část jízd a pracovali na programu pneumatik. Celkově vzato tu obě auta vypadají konkurenceschopně, takže jsem si jist, že přes víkend přijde ještě víc."
Poslední místo na startu...
Už v dopoledním tréninku v Monte Carlu skončil Fisico na 19. místě, nedařilo se mu však ani v kvalifikaci.
Jeho nejlepší kvalifikační čas 1:17.823, který byl sice o něco málo lepší než při čtvrtečních volných trénincích, ho ani v monackých uličkách neposunul do druhé části kvalifikace. Co více - italský pilot skončil na posledním, tedy 20. místě.
Spolu s ním do Q2 nepostoupili Sebastien Bourdais, Nelson Piquet, Sebastian Vettel a Adrian Sutil.
Fisico byl navíc penalizován za výměnou převodovky ztrátou pěti míst na startovním roštu. Jeho tým se rozhodl převodovku vyměnit hned po dopoledním tréninku.
Kvalifikace z pohledu týmu Force India
Giancarlo - 20. místo: "Kvalifikace byla zklamáním, stejně jako celý den. Ráno jsem měl problém s převodovkou a museli jsme ji vyměnit, takže bych stejně byl penalizován o pět míst, ale byli jsme připraveni až ve 14:05, takže jsme neměli dost času na tři výjezdy. Poprvé to nebylo moc dobré, ale druhý výjezd byl lepší. Pak jsem ztratil šanci zajet rychlé kolo, protože jsem se těsně za plaveckým bazénem zdržel za Barrichellem, který zpomalil. Velmi, velmi frustrující."
Adrian Sutil - 19. místo: "Cítil jsem, že moje první kola byla docela dobrá, ale potom jsem musel v prvním sektoru předjíždět několik aut. Stálo mě to asi dvě desetiny, ale v té chvíli je těžké chytit rytmus. Měli jsme v plánu dvě kola, ale nikdy nevíte, jestli nebude provoz, takže jsme natankovali více paliva a já mohl zůstat na více kol, abych zajel lepší čas. Našla by se i nějaká pozitiva. Například jsme vyřešili problémy s pneumatikami, které teď pracují dobře."
Mike Gascoyne, technický ředitel: "Kvalifikační jízdy byly velkým zklamáním. Především pro Giancarla při jeho 200. velké ceně. Problém s převodovkou ráno omezil jeho výjezdy a potom chytil provoz při svém nejrychlejším kole, které ho mohlo posunout do druhé části kvalifikace. Adrian dnes odvedl standardní práci, zlepšil se v každé jízdě, ale celkově myslím, že jsme měli auto, které nemělo být v poslední řadě. Závod bude velmi těžký, ale stát se tu může cokoliv."
Smutný konec pro Force India...
Po startu Velké ceny Monaca měl Fisico za svými zády Heikkiho Kovalainena, který byl nucen startovat z boxové uličky poté, co se na jeho voze McLaren-Mercedes objevily problémy.
Italský pilot se v závodě dokázal vyhnout všem haváriím, velkému provozu a fázi Safety caru, vyvaroval se jakýchkoli chyb, přesto ho ve 36. kole zastavily problémy s převodovkou. Nemohl tak svou 200 Velkou cenu oslavit dobrým výsledkem. Před zajetím do boxů zajel dokonce osmý nejrychlejší čas.
Snad ještě hůře dopadl jeho týmový kolega Adrian Sutil, který zajel velkolepý závod a získal by zde pro Force India vůbec první body v šampionátu.
V průběhu závodu nechyboval a skvělá jízda ho vynesla až na čtvrté místo, které si držel až do závěrečných kol závodu. Ale o body a pocity radosti ho a celý tým Force India připravil Kimi Räikkönen, který do něho v 67. kole narazil a způsobil tak poškození jeho zadního zavěšení kol.
Adrian dokázal s vozem dojet do boxů, ale byl nucen z úžasného čtvrtého místa odstoupit...
Giancarlo Fisichella - nedokončil: "Na začátku závodu jsem byl opatrný a vyhnul jsem se všem problémům, ale pak jsem ztratil možnost zařadit jedničku a dvojku a jel jsem jen s trojkou. I tak jsem zajížděl slušné časy a pak jsem ztratil i čtvrtou rychlost a bylo po závodě. Je to vážně škoda, zejména po Adrianově výkonu, že jsme nedokázali získat první body."
Adrian Sutil - nedokončil: "Nemohu tomu uvěřit, bylo to tak blízko. Je to, jako by mě někdo bodnul do srdce. Je to jako, když se sen promění v neskutečnou noční můru, jednoduše sedíte ve voze a všechno vypadá úžasně, pak když si to připustíte, tak se to nesplní. Měli jsme opravdu dobrou strategii a vypadalo to, že funguje a byli jsme tak blízko pódiovému umístění a hlavně jsme jeli na bodech. Stalo se to po posledním restartu po Safety caru, Kimi měl problém při brždění a narazil do "zadku" mého vozu. Bylo po závodě a byl to vážně šok. Vyhrkly mi slzy, jak jsem měl vysokou hladinu adrenalinu, neumím si to vysvětlit. Ale jsem rád, že jsme jako tým skvěle představili ."
Mike Gascoyne - technický ředitel: "Sport má svá pozitiva i negativa a bohužel pro Force India, jsme dnes pocítili obojí. Giancarlo dnes zažil obtížný den, startoval do dvousté Velké ceny, brzy v závodě přišel o první a druhý rychlostní stupeň a velmi dobře odjel dalších třicet kol s tímto handicapem. Pak ovšem ztratil i čtvrtý stupeň a neměl jinou možnost než odstoupit. Andrian se velmi rychle probojoval polem a s naší strategií jedné zastávky v boxech, jsme byli schopni jeho pozici udržet a zastavit, až když bylo sucho. Když vyjel Safety car, byli jsme v pohodě a kontrolovali jsme pozici do té doby, kdy Räikkönen ztratil kontrolu nad vozem a narazil do Adriana a poškodil jeho zadní zavěšení kol. Ale to je život a jsem si jistý, že pokud jsme to dokázali jednou, dokážeme to znova."
Dr. Vijay Mallaya - šéf a manažer týmu: "Bylo to nejsmutnější okamžik mé motoristické kariéry. Dostat se do první pětky ve Formuli 1 a ještě k tomu v Monaku byl sen, který skončil jen sedm minut a méně než pět kol před koncem závodu. Stalo se tak , když Ferrari Kimi Räikkönen narazilo do zádě Sutilova vozu. Adrian Sutil odjel úžasný závod, předvedl dokonalou kontrolu vozu na mokru a představil se světu jako nesmírně talentovaný jezdec."
"Všichni členové týmu Force India se sešli a vymysleli skvělou strategii a nastavení vozu. Ukázali jsme, že jsme udělali velký pokrok a jsme nyní konkurenceschopný tým a určitě jsme měli možnost dosáhnout na mistrovské body. Giancarlo Fisichella měl problémy s převodovkou celý víkend a přišel v závodě o tři rychlostní stupně, i když dokázal zajet rychlé časy. Abychom předešli dalšímu poškození, raději jsme ho nechali odstoupit ze závodu. Náš výkon v Monaku rozhodně povzbudil celý tým a naše jezdce. Jsme zklamaní, že jsme přišli o tolik pozitiv, ale budeme se snažit v dalších závodech dokázat naše zlepšení."